کد مطلب:314659 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:215

علی از پیامبر و پیامبر از علی است
وقتی سوره مباركه «توبه» كه اعلام انزجار مسلمین از كفار است نازل شد، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آن را به ابوبكر داد تا برای مردم مكه بخواند. وقتی مقداری از راه را رفت، حضرت، امیرمؤمنان (علیه السلام) را فرستاد و فرمود: سوره «برائت» را از او تحویل بگیر و پیش من بیاور تا كسی را بفرستم كه برای این كار شایسته است.

امیرمؤمنان (سلام الله علیه) رفت و سوره توبه را تحویل گرفته آورد و سؤال كرد: چرا ابوبكر این سوره را به مردم مكه ابلاغ نكند؟ آیا حادثه ای اتفاق افتاده است؟

رسول خدا فرمود: جبرئیل از طرف خدای سبحان پیام آورد: «لا یؤدی عنك الا أنت أو رجل منك» ای پیامبر یا شخصا تو این سوره را برای مردم مكه بخوان یا مردی كه از تو باشد اعزام كن «و علی منی و أنا من علی» [1] علی از من است



[ صفحه 91]



من هم از علی هستم. تنها علی می تواند سوره برائت را از طرف من برای مشركان بخواند.

بیانی كه درباره حسین بن علی (علیه السلام) آمده: «حسین منی و أنا من حسین» [2] درباره علی بن ابیطالب نیز آمده است.

عبدالله بن جعفر به پدرش امام صادق (علیه السلام) عرض كرد: من و برادرم موسی بن جعفر (سلام الله علیه) مساوی هستیم. پدر و جد من و او یكی است، چرا علاقه مندی تو به برادرم موسی بن جعفر بیشتر است؟ با اینكه پدر هر دو ما یكی و جد هر دو ما هم یكی است. چرا برادرم پیش شما چنین عزیز است؟

امام صادق (علیه السلام) به فرزندش عبدالله فرمود: «انه من نفسی و أنت ابنی». [3] بین تو و برادرت فرق است. تو پسر من هستی؛ اما برادرت موسی از جان من است. در پیدایش تو بدن دخیل بود، اما در ظهور و تجلی او جان من دخیل است. نگو من هم فرزند امام صادق هستم، فرزندی معنایی دارد و وارث مقام شدن مطلب دیگری است.


[1] بحار، ج 26، ص 3.

[2] بحار، ج 43، ص 261.

[3] بحار، ج 48، ص 18.